Top 20 alimente detoxifiante și … 4 lucruri de evitat

0
2733

Se apropie cu pași repezi primăvara așa că e momentul să îți actualizezi lista de cumpărături cu 20 de alimente ideale pentru a te ajuta să te împrospătezi și detoxifici în fiecare zi, cu fiecare masă sănătoasă pe care o servești.

Legătura dintre trup și minte este una cât se poate de reală. Starea corpului joacă un rol foarte important în felul în care îți funcționează creierul și dacă ai sau nu o stare de bine. Pentru a duce o viață sănătoasă este esențial să te eliberezi de toxine, de radicali liberi și alte lucruri neplăcute care rămân în organismul tău, mai ales când organele de eliminare se lenevesc, iar meniul devine haotic. Pentru că buna funcționare a ficatului are beneficii de lungă durată pentru întregul organism, multe dintre alimentele din lista de mai jos vor avea legătura directă cu ușurarea activității hepatice.

  1. Sparanghelul

Pe lângă faptul că este o legumă gustoasă, se situează la o cotă înaltă pe scara alimentelor responsabile de detoxifiere. Nu este recomandat doar în detoxificarea organismului, dar ajută și în câștigarea bătăliei împotriva îmbătrânirii, protejează împotriva cancerului și ajută inima să rămână sănătoasă, fiind totodată un aliment antiinflamator. Sparanghelul are un rol aparte în curățarea hepatică, și din moment ce ficatul este responsabil cu filtrarea substanțelor toxice ingerate prin alimente și băuturi, orice ajutor care susține drenajul este binevenit.

  1. Anghinarea

Anghinarea ajută la funcționarea ficatului la capacitate maximă, astfel că organismul va acționa singur ca un purificator de toxine și de alte reziduuri de care nu are nevoie. Stimulează producerea de bilă, și, din moment ce bila este responsabilă de descompunerea produselor alimentare, ajută organismul să folosească nutrienții din alimente. Pe lângă toate aceste beneficii pentru ficat, anghinarea reprezintă o sursă naturală de fibre, proteine, magneziu, acid folic și potasiu. Este un aliment simplu de adăugat în dietă dacă dorești să rămâi activ, să fii sănătos și să te bucuri de o funcționare bună a ficatului.

  1. Avocado

avocadoDatorită fibrelor și antioxidanților, contați pe acest aliment că fiind unul care merită cu adevărat să fie pe lista alimentelor de detoxifiere. La prima vedere este de evitat din cauză conținutului bogat în grăsimi, dar în momentul în care faci diferența între grăsimile bune și cele rele, așa cum sunt numite uzual, atunci avocado va primi respectul pe care îl merită. Să nu îți închipui că adăugând în meniul de fast food o porție de guacamole vei obține detoxifiere. Pentru a beneficia de toate calitățile sale, alege să consumi avocado preparat cât mai simplu, împreună cu o dietă ușoară și sănătoasă.

  1. Sfecla

S-ar putea să observi sfecla doar atunci când comanzi salată de crudități, dar ar trebui să faci totuși un efort mai mare și să o incluzi în mod frecvent în meniu, adăugându-o pe primele locuri în lista ta de alimente detoxifiante. Are atât de multe beneficii încât este ușor să înțelegi de ce este adesea menționată că fiind un super-aliment. Pe scurt, este unul din cele mai puternice detoxifiante hepatice, are efecte asupra sangelui si pielii, sustine purificarea intestinala, este antioxidanta si a fost considerata un ingredient de nelispit in curele de sanatate cu sucuri.

  1. Broccoli

Probabil că te-ai săturat să vezi broccoli ori de câte ori se menționează alimente sănătoase. Pe bună dreptate însă, chiar te afli în prezența unui produs cu o încărcătură nutrițională de excepție, ambalat într-un pachețel sub formă de mini-copăcel. De ce să fie adăugat pe lista de cumpărături pentru alimente detox? Pur și simplu pentru că împreună cu enzimele din ficatul tău transformă reziduurile în ceva ce organismul tău poate elimina cu ușurință. În cazul în care te-ai blocat și nu știi cum să faci un broccoli să fie mai gustos, încercă să îl gătești altfel decât de obicei sau chiar să iei în calcul varianta de a-l consuma crud. Nu îl pune niciodată în cuptorul cu microunde pentru că nu va mai avea aceleași proprietăți de detoxifiere.

  1. Varza

Nu lăsa ca celebra cură de slăbire cu supă de varză să te facă să consideri această legumă plină de calități doar un ingredient la modă utilizat pentru slăbire. Ca multe alte lucruri care devin virale, această dietă are partea ei de adevăr, dar nu trebuie să cădem în extreme. Varza împreună cu produsele derivate ajută ficatul, prin scăderea colesterolului, prin urmare sunt numeroase motivele pentru care această legumă cruciferă ar trebui introdusă în alimentație. Pe lângă faptul că îți va curăța ficatul, varza va ajuta tranzitul intestinal și eliminarea toxinelor din organism. Știai că în zonele unde varza este consumată frecvent rata apariției tumorilor mamare la femei este mult mai scăzută?

  1. Păpădia

‘Ficat fericit, viață sănătoasă’, această este motto-ul acestei plante, iar rădăcina și frunzele de păpădie însemnă un pas în plus spre un ficat care își îndeplinește zilnic atribuțiile. Această plantă este considerată doar o iarbă banală de către majoritatea iubitorilor de natură, dar are câteva proprietăți curative importante pentru ficat și de aceea nu ar trebui evitată atunci când vine vorba despre detoxifiere. Păpădia a fost folosită pentru tratarea problemelor hepatice de sute de ani, însă nu trebuie să aștepți să ajungi la grea strâmtoare pentru a-i descoperi beneficiile. În cazul în care ai un ficat sănătos și vrei să îl menții așa, ia în considerare păpădia ca pe o alternativă de curățire a acestuia. Frunzele prospete ce apar primavera devreme sunt un adaos fantastic la salatele verzi de la fiecare masă de prânz.

  1. Usturoiul

Multe diete de detoxificare conțin usturoiul ca element crucial al acestui puzzle. Motivul este acela că rolul usturoiului este de a accelera activitatea sistemul imunitar și de a susține funcția hepatică. Unul din lucrurile excelente legate de usturoi este faptul că poate fi ingerat fără teama că organismul s-ar putea să se obișnuiască cu el și să înceteze să mai reacționeze la substanțele din compoziția lui. Un alt aspect pozitiv este faptul că dă savoare unor alimente care altfel ar fi lipsite de gust când le consumi în timpul unui program de detoxifiere. Dar dacă nu îți place gustul de usturoi, poți obține în continuare beneficiile sale dacă îl consumi sub formă de supliment nutritiv.

  1. Ghimbirul

ghimbirAcesta este o rădăcină ale cărei proprietăți vindecătoare sunt cunoscute din timpul civilizației Chinei antice și ale cărei beneficii aduse sănătății sunt luate în considerare și acum. Folosit în mod frecvent în ceai sau în alte băuturi, ghimbirul poate fi adăugat și în multe feluri de mâncare. Se știe că ajută funcției hepatice, stimulează puternic digestia și eliminarea și este un puternic antioxidant. Unele diete de detoxifiere propun mestecarea câtorva feliuțe proaspete din rădăcina de ghimbir, în fiecare zi. O altă soluție foarte simplă și puternic detoxifiantă este să bei în fiecare dimineață un pahar de apă călduță cu puțin suc de ghimbir și zeamă de lămâie.

  1. Grapefruit

Fibra și sucurile bogate în nutrienți ale grapefruitului reprezintă un puternic detoxifiant care poate cu adevărat să pună organismul în mișcare pe perioada curei. Este ca și când corpul ți-ar fi invadat de substanțe binefăcătoare, concomitent cu alungarea ceea ce este nociv. Efectele grapefruitului în procesul de slăbire sunt bine-cunoscute, iar unul dintre motive este faptul că stimulează ficatul să ardă grăsimile.

 

  1. Ceaiul verde

Datorită conținutul ridicat în antioxidanți, ceaiul verde este adesea considerat că un mare plus al oricărui program de detoxifiere. Rolul antioxidanților este de a identifica și distruge radicalii liberi, înainte că aceștia să producă daune. Fie și numai pentru acest motiv este o băutură care merită consumată frecvent. A dobândi o stare bună de spirit este de fapt o chestiune de a simți că faci ceea ce trebuie pentru organismul tău. Poate fi un gest simplu, precum acela de a înlocui cola, sucurile și alte ceaiuri, cu ceaiul verde și cu ceaiuri din plante, așa încât într-un timp scurt corpul va simți beneficiile acestei schimbări.

  1. Varza Kale

Dr. Oz include varza kale în programul lui de purificare în 48 de ore – “48 hours weekend cleanse” – recomandând să fie ingerată sub formă de shake. Dar indiferent de modalitate în care alegi să consumi varza kale, beneficiile pentru starea ta de sănătate constau în aceea că este plină de nutrienți, precum și în faptul că ajută la curățarea rinichilor, organe care trebuie să facă obiectul oricărui efort de detoxifiere și de purificare. Această legumă este atât de bună, încât medicii o recomandă frecvent în dieta pacienților care se confruntă cu boli de rinichi. Conține foarte mulți antioxidanți, dar are și proprietăți antiinflamatorii, fără a mai aminti de aportul de vitamine și minerale.

  1. Lemongrass

În Tailanda şi în alte părţi ale lumii, această plantă este folosită ca modalitate naturală de a purifica simultan mai multe organe. Nu doar că stimulează buna funcţionare a ficatului, dar ajută şi rinichilor, vezicii şi întregului tract digestiv. Beneficiile utilizării lemongrasului la gătit sau consumat sub formă de ceai, sunt un ten mai luminos, o circulaţie sanguină mai bună şi o digestie excelentă. În lumea celor interesaţi de detoxifiere, cel mai frecvent este consumat sub formă de ceai, însă sunt şi multe reţete cu lemongrass pe care le poţi încerca, până când o găseşti pe aceea care se potrivește mai bine cu gusturile tale.

  1. Lămâile

Lămâile şi sucul de lămâie sunt adesea menţionate în curele de detoxifiere, chiar sub denumirea Detox cu Lămâi. Practic, înseamnă să bei apă cu suc de lămâie. Se consideră că ajută la eliminarea toxinelor din organism. Sunt persoane care adaugă piper cayenne pentru gust sau îndulcitor – zahărul nu este absolut deloc recomandat. Bea o cană cu apă caldă cu lămâie şi îţi vei pregăti sistemul digestiv pentru o zi întreagă de lucru.

  1. Uleiul de măsline

Una dintre cele mai bune metode de purificare a ficatului  si vezicii biliare este utilizarea după o metodă precisă a amestecului uleiului de măsline cu suc de fructe, combinaţie care duce la eliminarea calculilor biliari. Dar nu numai atât, atunci când încerci să îţi detoxifici organismul, trebuie să iei în considerare uleiul de măsline de fiecare dată când găteşti, datorită faptului că are o multitudine de proprietăţi curative şi reprezintă, de departe, cea mai bună opţiune de grăsime decât oricare alta. Dar să te asiguri că nu îl gătești cu ulei de măsline la temperatură foarte ridicată. Foloște-l ca dressing pentru a îmbunătăți gustul anumitor soiuri de salate.

  1. Algele

Probabil că nu le-ai adauga în meniul tău decât dacă ar fi înfăşurate în jurul unei bucăţi de sushi, însă trebuie să ştii că algele conţin numeroşi nutrienţi şi anitoxidanti. Dacă încerci să iți hrănești organismul doar cu alimente care detoxifică, nu lua nori, algele utilizate în rolele de sushi, care au sare adăugată în ele, ci optează pentru algele kelp. Algele kelp sunt folosite în bucătăria asiatică, adesea în supe. Sursă bună de detoxifiere, sunt uşor de digerat şi foarte gustoase.

  1. Turmericul

Turmericul este o plantă utilizată în ceaiuri și a fost studiată mai ales în ceea ce privește efectele pe care le are asupra ficatului. Se spune că poţi face într-o săptămână o detoxifiere de calitate dacă bei ceai de turmeric şi urmezi o dietă cu alimente sănătoase. În cazul în care pur şi simplu cauţi mijloace prin care să începi să adaugi dietei tale alimente detoxifiante e bine să reţii că ai putea folosi ceaiul de turmeric ca substitut pentru orice alt ceai sau băutură răcoritoare, bucurându-te de toate beneficiile sale curative.

  1. Apa

Ignorată adesea, apa este fără îndoială cel mai important ingredient pentru eliminarea toxinelor din organism. Dacă nu ești convins de asta, încearcă să speli rufe, vase sau orice altceva fără ajutorul apei. Nu îți iese prea bine? În corp e la fel! Dacă faci sport sau mergi la saună, este cu atât mai important să te hidratezi. În cazul în care nu ai obiceiul să bei zilnic, încearcă să creşti consumul treptat, cu câte o ceşcuţă de apă, din când în când, pentru a nu-ţi solicita organismul. Altfel, rinichii tăi nu vor şti ce să facă în cazul în care se trezesc cu o cantitate mare de apă şi nu sunt obişnuiţi cu ea. Ar trebui să ajungi să consumi cel puțin 6 pahare de apă pe zi, fără a lua în considerare celelalte lichide din dietă. Am spus și că trebuie să bei apă de calitate? E esențial.

  1. Năsturelul

Poţi accelera drenajul hepatic folosind smoothie de năsturel. Poţi încerca să îl adaugi şi în salată, dar gustă-l mai întâi. Pentru unii este intersant, dar pentru alții este o sursă de aversiune constantă. Năsturelul ajută la eliberarea de enzime în ficat, care, astfel se purifică şi te ajută să cureți toxinele acumulate. O modalitate foarte bună de a-ţi face bine ţie însuţi!

  1. Iarba de grâu

Cei obsedaţi de sănătate care au băut shake de iarbă de grâu timp de mai mulţi ani, au ştiut de ce o fac. Este foarte bun pentru ficat şi îţi da o stare de bine pe parcursul întregii zile datorită proprietăţilor sale alcaline. Eficient în scăderea nivelului de zahăr din sânge şi în a-ţi reechilibra metabolismul, este un aliment excelent pentru consum, care neutralizează alimentaţia dezechilibrată din trecut. Arată-i corplui tău că îl iubeşti cu adevărat.

 

… și 4 lucruri de evitat

 

  1. Alcoolul

Alcoolul are efecte nefaste asupra ficatului şi va distruge toate eforturile de detoxifiere făcute. Contribuie sau poate fi singur responsabil de cauza unui ficat gras. Atunci când ficatul este plin de toxine, întregul organism suferă. Încearcă să elimini alcoolul sau măcar să îl reduci drastic pe parcursul programului de detoxifiere pe care îl urmezi.

 2. Băuturile cofeinizate

Băuturile cofeinizate au efect de deshidratare asupra organismului şi de aceea provoacă ficatul la activitate suplimentară pentru a procesa cofeina pe care o conţin. Ar trebui să beţi foarte multă apă pentru a contracara efectele de deshidratare cauzate, aşa încât este mult mai simplu să le evitaţi pe parcursul programului de detoxifiere.

  1. Dulciuri, prăjituri, ciocolată

Excesul de zahăr este şi el responsabil de excesul de stres al ficatului, îngreunând eforturile de curăţare. Străduieşte-te să elimini aceste alimente de care ţi-e poftă. Vei observa că atunci când vei elimina din toxine, îţi va fi din ce în ce mai puţin pofta de ele, dar trebuie să renunţi mai întâi, pentru ca progresele să apară. Tot mai multe studii arată că zahărul alb este unul din ingredientele ce cauzeaza dependență și accelerează procesele de degradare și îmbătrânire.

  1. Supraalimentarea

Încărcarea sistemului digestiv duce la încetinirea activităţii acestuia şi la acumularea de toxine. Când începi un program de detoxifiere, asigură-te că ai să te opreşti din mâncat în momentul în care simţi că eşti aproape plin, că alimentele sunt proaspăt preparate şi au conţinut ridicat în fibre şi nutrienţi. Te rog să reţii însă că niciun aliment de pe lista celor cu proprietăţi în detoxifiere nu este unul magic asupra căruia dacă te vei concentra îţi veţi curăța în întregime organismul. Ia în calcul aportul a câtor mai multe dintre acestea. Unele dintre ele ţi se vor părea dificil de integrat, fie că nu sunt disponibile, fie că nu îţi surâde ideea de a le adaugă în dieta zilnică. Procedează cum poţi pentru a-ţi face un plan de detoxifiere optim, care să te facă să te simţi bine.

Vrei o experiență practică directă?

Vino în Detoxitabăra holistică, deocamdată singura tabăra de detoxifiere ayurvedică. Alege fie tabăra intensivă (3 zile), fie cea de aprofundare (8 zile).

Detalii aici. Rezervă locuri aici.

 

Bibliografie:

http://bembu.com/detox-foods

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here