Detox à la stână

0
667

Deşi nu am probleme cu tensiunea, în ultima vreme, când vine vorba despre detox, trebuie să recunosc că “mi se cam duce sângele la cap” mai abitir ca în cazul în care aş sta cu susu-n jos. Vei spune probabil că nu e corect şi că nu ar trebui să pun lucrurile la suflet. Probabil.

Problema este că, de ceva timp, detoxifierea a devenit un fel de mumbo-jumbo la care aproape oricine se pricepe şi, oricum, cam toată lumea îşi dă cu părerea. Chiar dacă habar nu are.

E clar că detoxul a devenit o modă şi, ca şi orice modă, era normal să fie luat la ochi de către tot felul de “oameni de bine”, care s-au prins că se pot face bani frumoşi din aşa ceva. Ce contează deserviciile aduse domeniului, ce contează că se inundă piaţa cu tot felul de superficialisme, ce contează că apar specialişti de mucava aproape peste noapte, ce conteaza ca apar tot felul de teorii şi cure minune abracadabrante? Ce contează, atât timp cât contabilul zâmbeşte fericit la final de lună, când trage linia?

Este adevărat că, aşa cum omul alb a adus cu el zahărul şi alte “binecuvântări” când i-a invadat pe amerindieni, la fel, omul de bine a adus cu el marketingul când a invadat detoxul. Aşa se face că, acum, domeniul detoxifierii arată ca un supermarket, în care găseşti frumos ambalate, diferite păreri şi teorii, game de sucuri minune, cure şi, mai nou apărutele, tabere de detox.

Însăşi numele domeniului a devenit cool – “detox”.

Oameni buni, hai să ne înţelegem încă de la început, detoxifierea nu înseamnă ceva făcut după ureche, aflat de la bunica, de pe site-uri teribiliste interesate mai mult de trafic decât de a vehicula o informaţie autentică sau de la cine ştie ce vedetă, dintr-o revistă glossy sau de scandal. Nu e ceva pe care să-l faci doar ca să pari interesant sau ca să dai bine faţă de prieteni, colegi sau iubit/ă. Detoxifierea nu înseamnă nutriţie, mişcare fizică, meditaţie sau alte cele, deşi le include pe fiecare în parte.

Privind ce se petrece acum în domeniul detoxului din România, vreo 3 motive m-au revoltat și m-au făcut să mă pun pe scris:

  1. Curele cu sucuri – a auzit lumea de faptul că o cură cu sucuri are efecte detoxifiante foarte bune, gata, găsim “curele minune cu sucuri” la tot pasul, de la restaurante până la mult trâmbiţatele tabere de detox. Să îmi fie cu pardon, totuși curele cu sucuri nu se fac oricând şi de către oricine, E adevărat că nu ne referim aici la recomandări terapeutice făcute de persoane avizate, oamenilor aflaţi în diferite suferinţe.
  2. Taberele de detox – promit că legat de subiectul ăsta voi scrie un articol dedicat. Ca şi regulă generală, când auzi că cineva face o tabără de detox doar cu sucuri şi lichide pe perioada iernii, fă-i un bine şi spune-i să mai citească. Este o dovadă a faptului că nu se pricepe la terapie. DETOXUL DOAR CU SUCURI NU SE FACE IARNA!!! Punct. Repet, dacă starea sănătăţii nu dictează altfel. De fapt explicaţia este simplă – pentru a mări profitul taberei, reduci (şi) din cheltuielile cu mâncarea.
  3. Miturile false – despre asta există deja un articol pe Holistica, aici, aşa că sar peste subiect.

Din fericire, domeniul detoxifierii este cu mult mai vast de atât şi excepţional de precis şi bine pus la punct, atât din punct de vedere al principiilor terapeutice cât şi al coerenţei lor.

Nu există medicină tradiţională sau cale spirituală autentică care să nu acorde o atenție majoră detoxifierii și purificarii ființei umane. În creştinism, toată lumea ştie că postul este la mare cinste iar, în Ayurveda, terapiile Panchakarma sunt celebre pentru eficienţa lor miraculoasă, validate de peste 5.000 de ani de rezultate excepţionale. Apropo, ştiai că o secvenţă completă de terapii Panchakarma poate dura şi peste 100 de zile, desfăşurată în condiţii extrem de precise şi stricte?

Când realizezi o cură de detoxifiere, în mod normal ar trebui să te gândeşti “pentru ce o faci”, ce categorie de toxine vizezi, ce organe, care e cea mai bună metodă pe care s-o foloseşti, să ştii dacă e perfect adecvată atât structurii tale cât şi vârstei, anotimpului sau vremii de afară. Pare a fi ceva “pretenţios”, nu? Dacă vei analiza mai bine vei vedea că e de bun simţ să fie aşa.

Problema este că ni se pare “ciudat” să procedăm aşa pentru că, pe de-o parte toţi marketerii îşi laudă produsele şi workshopurile iar, pe de alta, s-o recuoastem totuşi, câţi “specialisti” pot răspunde la cerinţele de mai sus?

În mod normal, bunul simţ ne-ar dicta că, dacă nu ne pricepem să nu ne băgăm dar, din păcate, practica ne arată că şi în domeniul detoxifierii lucrurile arată cam ca la stână.

Cu tot respectul faţă de ciobanul român.

Autentic.

P.S.

Imaginea este cu ciobanul afgan. Doar pentru ca e de actualitate. Ca și detoxul…

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here